I anledning 17. mai vil biskopene minne oss om å takke Gud for freden og friheten vi lever i. Samtidig lever mange mennesker i verden under svært vanskelige forhold. Ett av disse landene er Libanon, hvor mange familier daglig kjemper for å dekke sine mest grunnleggende behov.
Som i så mange lidende og voldsutsatte land, er Caritas til stede på bakken i Libanon. Gjennom Caritas Libanon og Caritas Internationalis gis det hjelp i form av mat, medisiner, økonomisk støtte og trygge tilholdssteder. Caritas Norge bidrar til dette viktige arbeidet.
I samarbeid med flere nordiske biskoper er det besluttet at det ved alle messer søndag 17. mai samles inn en særskilt pinsekollekt til støtte for Caritas’ arbeid i Libanon.
Vi oppfordres alle til å gi etter evne og vise solidaritet. Tusen takk for deres bidrag!
Her er lenken til artikkel som er lagt ut på katolsk.no i forbindelse med innsamlingsaksjonen: https://www.katolsk.no/nyheter/2026/05/17-mai-kollekten-gar-til-nodlidende-i-libanon